Sabtu, 27 Mei 2017

Jadual waktu imsak dan berbuka puasa tahun 1438 H / 2017 M

Assalamualaikum dan salam sejahtera gengs!

Rasanya masih belum terlambat untuk mengucapkan selamat menunaikan ibadah puasa kepada semua umat islam di Malaysia. Untuk post kali ni aku nak share jadual waktu imsak dan berbuka puasa untuk tahun ini. Memandangkan aku menetap di Selangor, aku share untuk negeri Selangor je lah. Jadual ni aku ambik kat website JAKIM. Macam biasa kalo tak nampak, boleh klik gambar tu. Kat bawah ni jugak aku letak link kalo2 nak download untuk negeri-negeri lain kat Malaysia nih, tapi format pdf la.

Jadual waktu imsak dan berbuka puasa tahun 1438 H / 2017 M (Selangor)
(Sumber jadual: http://www.islam.gov.my)

Just nak bagi tau, waktu imsak tu bukan lah maksudnya ko tak boleh makan dah. Boleh lagi makan sampai lah masuk waktu subuh. Tapi seeloknya berenti la makan time waktu imsak dan boleh bersiap2 gi masjid atau surau untuk solat subuh berjemaah. Tapi in case ko terlajak tido, sedar2 dah masuk waktu imsak, sempat lagi kot makan sebijik kurma dan segelas air kosong.

Kat bawah ni aku letak link untuk download waktu imsak dan berbuka puasa bagi negeri-negeri lain. Klik je kat nama-nama negeri tu. Direct download daripada website JAKIM.

1. Perlis
2. Johor
3. Kedah
4. Kelantan
5. Melaka
6. Negeri Sembilan
7. Pahang
8. Perak
9. Pulau Pinang
10. Sabah
11. Sarawak
12. Selangor
13. Terengganu
14. Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Putrajaya, dan Labuan

Tapi sekarang rasanya semua orang orang dah ada smartphone, macam-macam apps boleh download sempena bulan ramadan ni. App untuk share kereta pergi solat tarawih pun ado! Haha. Apa2 pun semoga kita istiqamah dalam menunaikan ibadah puasa, ibadah fardhu yang lain dan juga amalan-amalan sunat yang telah dianjurkan oleh Nabi Muhammad saw. Amin..

Adios.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan