Selasa, 17 Januari 2017

Penapis minyak / oil filter untuk Nissan Grand Livina 1.8

Assalamualaikum dan salam sejahtera gengs!

Kereta Nissan Grand Livina 1.8 aku ni dah nak jejak 200,000km dia nyer milage. So memang nak kena buat major service. Biasa aku akan hantar Cik Ina ni ke woksyop yang aku dah biasa kat Meru tu. Dan biasanya jugak, aku akan beli sendiri barang-barang yang perlu ditukar. Untuk servis kali ni, aku nak tukar minyak enjin, minyak ATF, dan spark plug.

Tapi untuk post ni aku nak cite pasal oil filter yang aku dah beli. Oil filter ni brand Tan Chong, harga lebey kurang RM10-RM12 ikut kedai spare part tu lah. Aku beli harga RM10. Kalau dah jadi regular customer boleh lah harga lagi murah kot. Boleh tengok gambar-gambar kat bawah ni.

Oil Filter Livina
Ni gambar kotak dia

Oil Filter Livina
Diedarkan oleh Tan Chong & Sons Motor Co Sdn Bhd

Oil Filter Livina
Ni pulak gambar oil filter tu

Oil Filter Livina
Pandangan bawah

Tapi, macam mana nak tahu oil filter ni genuine ke fake? Kalau ikutkan memang syarikat Tan Chong & Sons Motor Co Sdn Bhd tu ada kat Batu Caves. Aku pernah telefon tanya boleh ke kalau kita nak pergi beli spare part kat sana secara walk in. Dia kata ok je. Next time mungkin aku try pergi beli sendiri kat sana kot. Sape yang dah pernah beli spare part kat sana, mintak tolong bagi feedback kat ruangan komen di bawah. Sesape nak call boleh call nombor ni..

+60 3-6186 1800
Lot 3, Jalan Perusahaan 1, 
68100, Batu Caves, 
Selangor.
GPS: 3.234079, 101.680944

Aku nak hantar emel tanya, tapi dia takde bagi alamat emel pulak. Tapi Tan Chong Singapore (bahagian spare part) ada alamat emel. Aku belasah je hantar emel tanya. Haha.

Tan Chong Spare Part
Emel kepada Tan Chong Singapore

Dan seperti yang dijangka, diaorang takkan sahkan sama ada oil filter tu genuine ke tak. Tapi ok la, at least diaorang reply. Tapi setakat aku pakai dalam 4 tahun ni, macam ok je. Janji kena servis on time. Sekain.

Adios.


BACA:

1. Automatic Transmission Fluid (ATF) untuk Nissan Grand Livina 1.8
2. Palam Pencucuh / Spark Plug untuk Nissan Grand Livina 1.8


Tiada ulasan:

Catat Ulasan